انواع ایمپلنت دندان : روشهای بسیار مختلفی جهت اصلاح دندان و طرح لبخند وجود دارد که هر یک اثرات خاص خودش را میگذارد. هر یک از این روش‌ها به نوعی جایگزین برای اصلاح دندان های از دست رفته می باشند. یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای این جایگزینی استفاده از انواع ایمپلنت دندان میباشد. ما در این مقاله می‌خواهیم اطلاعاتی را در مورد این روش سودمند در اختیار شما بگذاریم که قطعاً برایتان مفید خواهد بود.

اگر به دنبال انجام ایمپلنت دندان هستید پیشنهاد می دهیم همراهی خود را تا پایان مقاله لحاظ کنید.

تفاوت انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی دارای انواع مختلفی می باشند که هر کدام بنا به شرایط استفاده دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند.

اگر بخواهیم تفاوت اصلی انواع ایمپلنت دندان را برای شما قید کنیم می توانیم به تفاوت در روش و شکل کاشت آن اشاره کنیم که در اصل از مهم ترین تفاوت نیز محسوب می‌شود.

هر یک از انواع ایمپلنت دندان متناسب با وضعیت بیمار پیشنهاد می شود به همین خاطر لازم است که قید کنیم قبل از انجام هرگونه ایمپلنت و کاشت دندان حتماً با یک پزشک مجرب مشورت کرده تا بتوانید مناسب ترین نوع ایمپلنت دندان را با وضعیت خود انتخاب کنید و کاشت ایمپلنت دندان متناسب با وضعیت خود را انجام دهید. حال می خواهیم به صورت موردی شما را با انواع ایمپلنت دندان آشنا کنیم.

برای مشاهده قیمت ایمپلنت دندان کلیک کنید.

 

تفاوت انواع ایمپلنت دندان

تفاوت انواع ایمپلنت دندان

مشخصات انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندان دارای دو نوع تک مرحله ای و دو مرحله ای می باشند که هر یک بر اساس شکل به این دو قسم تقسیم می‌شوند. این دو ایمپلنت عبارتند از انواع ایمپلنت دندان اندواستیل و انواع ایمپلنت دندان ساب پریو استیل.

ایمپلنت اندو استیل

این نوع ایمپلنت یاد شده در واقع دو مرحله ای بوده و با استفاده از روش های جراحی به صورت مستقیم و یکسره داخل خاک قرار می گیرد. عملکرد این نوع از ایمپلنت ها تقریباً مشابه بریج های دندانی و دندانهای مصنوعی به صورت متحرک است. خود این نوع ایمپلنت انواع مختلفی دارد که می‌توان به نوع سیلندری و تیغه ی آن اشاره کرد. در این نوع ایمپلنت چون دو مرحله‌ای است پس از قرار دادن ایمپلنت داخل دندان جراحی کوچکی نیز بر روی لثه انجام می‌شود تا کناره های آن ترمیم پیدا کند.

ایمپلنت اندو استیل

ایمپلنت اندو استیل

اسپلینت کردن یا اسپلینت نکردن روکش ایمپلنت ها

 

روکشهای مجزا

 

نخستین فایدۀ روکشهای ایمپلنتی که به هم متصل نمی شوند، بهداشت مناسبتر ناحیۀ اینترپروگزیمال است.

اگرچه به علت فضای اینترپروگزیمال مناسب بین ایملپنتها (حدود ۳ میلی متر بین دو ایمپلنت) نسبت به دندانها (ریشه دندانها حدود یک میلی متر با هم فاصله دارند)، حتی در حالت اسپلینت روکشهای ایمپلنت، رعایت بهداشت خیلی ساده تر از زمانی است که دندانها به هم اسپلینت شوند .

و در نتیجه از این نظر عدم اسپلینت روکشهای ایمپلنت مزیت بزرگی محسوب نمی شود. از طرف دیگر ایمپلنتها پوسیده نمی شوند و احتمال کمتری برای تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت نسبت به دندانهای طبیعی به علت پلاک باکتریایی وجود دارد

 

مزیت دوم جدا بودن روکشها، سهولت جایگزینی یک واحد روکش برای تعمیر شکستگی پرسلن آن است.

البته در مورد ایمپلنتها، زمانی که روکشهای آنها به هم اسپلینت می گردد، مارجینال ریجهای روکشها در ناحیۀ بین ایمپلنتها توسط کانکتورهای فلزی ساپورت می شوند و بنابراین پرسلن تحت نیروهای فشاری قرار می گیرد.

در حالیکه در واحدهای جداگانه مارجینهای روکشهای فلز سرامیک اغلب پرسلن ساپورت فلزی را ندارد و در نتیجه نیروها به صورت برشی وارد شده و ریسک شکستن پرسلن را افزایش می دهند

 

دلیل دیگر روکشهای مستقل روی ایمپلنتها زمانی است که لابراتوار اباتمنتهای ایمپلنت را ساخته یا آماده سازی کرده و حال اباتمنت ها را در دهان قرار می دهیم. اغلب موارد کستینگ اسپلینت شده، روی اباتمنت ها فیت خوبی ندارد (به علت های مختلف مثل انقباض مادۀ قالبگیری، انبساط گچ، مشکلات مربوط به اباتمنت و …).

در صورت جدا بودن روکشها معمولاً با کمی اصلاح پرسلن ناحیۀ پروگزیمال روکشها به طور مناسب در کنار هم قرار می گیرند. ولی با رعایت یکسری نکات می توان روکشهای اسپلینت شدۀ متکی بر ایمپلنت دارای مشکلات کم و فیت مناسب هم داشت

 

فایدۀ دیگر روکش مستقل این است که در صورت از دست رفتن یک ایمپلنت، دندانپزشک ناچار به جایگزینی یک ایمپلنت و یک روکش خواهد بود. اگرچه از دست رفتن ایمپلنت اغلب موجب تحلیل استخوان و در نتیجه مشکلات بعدی برای جایگزینی ایمپلنت می گردد.

 

طول عمر ایمپلنت به چه مواردی بستگی دارد ؟

یکی از مسائل مهمی که ذهن بیماران را در هنگام انجام انواع ایمپلنت دندان درگیر می‌کند این است که دقیقاً طول عمر ایمپلنت و دوام آن تا چه مدتی است؟ما در اینجا به صورت موردی شش عامل مهم را چه تضمینی ایمپلنت را برای شما شامل می شود بیان می کنیم.

  1. کافی بودن مهارت جراح ایمپلنت و متخصص مراجعه شده
  2. روکش ایمپلنت با کیفیت و بهره مندی از بهترین متخصص پروتز دندانی
  3. رعایت کلیه بهداشت دهان و دندان و تغذیه مناسب قبل و بعد از جراحی ایمپلنت دندان
  4. چکاپ ایمپلنت ها و مراجعه دوره‌ای سالانه به دندانپزشک
  5. استفاده از برند ایمپلنت با کیفیت و از نوع درجه یک
  6. کیفیت استخوان فک بیمار و داشتن بافت کافی برای کاشت ایمپلنت مناسب.
طول عمر ایمپلنت و دوام آن چقدر است؟

طول عمر ایمپلنت و دوام آن چقدر است؟

منظور از طرح  درمان ایمپلنت چیست؟

این عنوان به این منظور است که ممکن است فرد برای اصلاح دندان های از دست رفته خود از یک یا چند روش استفاده کند.

اگر بیمار یک دندان خود را از دست داده باشد یک شکل باشد یا به هر دلیلی دندانپزشک آن را خارج کرده باشد با دو روش میتوان جای خالی آن را پر کرد.