سوالات متداول و قیمت لمینت دندان

لیمنت دندان چیست و قیمت لمینت دندان به چه عواملی بستگی دارد؟ با ما همراه باشید. در 20 سال گذشته، لبخند اهمیت فزاینده‌ای برای بیماران پیدا کرده است. لبخند نشانگر ارزش‌های مثبت بسیاری نظیر تندرستی، موفقیت، قدرت و زیبایی است. ازاین‌رو، نظام‌مندسازی رویکرد زیبایی حائز اهمیت است تا دندان‌پزشک در طول بازسازی لبخند به یک چارچوب شفاف دسترسی داشته باشد. زیبایی‌ دندان‌ها از قواعد شناخته‌شده‌ای تبعیت می‌کنند که می‌توانند در اشکال متنوعی ظاهر شده و برای هر فرد، لبخندی خاص به وجود آورند.

در این مقاله قصد داریم لمینت دندان و تمام سوالات مربوط به قبل و بعد از نصب آن را با یک دیگر بررسی کنیم.

اگر این مقوله برای شما مهم است تا انتهای مقاله مارا همراهی کنید.

قیمت لمینت دندان

قیمت لمینت دندان

لمینت دندان چیست؟

امروزه روش جدیدی برای زیبایی ظاهر دندان به میان آمده است که به آن لمینت و گاهی ونیر نیز گفته می شود. لمینت در اصل روکش نازکی است که همرنگ دندان بوده و می‌توان آن را با درجات مختلف رنگی ایجاد کرد و در نهایت باعث بهبود فرم دندانها و زیبایی لبخند در فرد می شود.

با قرار گرفتن قطعات کوچک لمینت ها به روی دندان تغییراتی از قبیل رنگ و اندازه و همچنین طول دندان ها بر روی دندان فرد اعمال می شود که این تغییرات کاملاً دلخواه است و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

نکته قابل توجه این است که لمینت ها تنها مزایای زیبایی و زینتی دندان ندارند و موارد دیگری را نیز می‌توان به عنوان مزیت برای آنها حساب کرد. به عنوان مثال با اعمال فرایند لمینت مینای دندان مقاوم‌تر و قدرتش نیز افزایش پیدا می کند همچنین باعث می‌شود تا ردیف پایه دندان حالتی یک دست کرده و پستی و بلندیهای آن اصلاح شود.

پس فی المجموع علاوه بر زیبایی عیوب دندان را نیز اصلاح می کند.

قیمت لمینت دندان

قیمت لمینت دندان

اصولاً مواد تشکیل دهنده لمینت ها مواد کامپوزیت رزین هستند و جنسی پرسلن دارند. نظریات مختلفی در مورد نوع انتخابی لمینت ها وجود دارد . با توجه به مقاومت در برابر لکه ها لمینت های چینی برتری بیشتری نسبت به کامپوزیت رزین دارند.

همچنین عده کثیری معتقد هستند که روکشهای لمینت چینی علاوه بر مقاوم بودن در برابر لکه ها می تواند تا حد بسیار زیادی بازتاب نور را همانند دندانهای طبیعی جلوه دهد که این باعث می‌شود ترجیح بیشتری نسبت به لمینت های دیگر پیدا کند.

اما در کل لازم است که برای انتخاب بهترین و مناسبترین لمینت با دندانهای خود با دندان پزشکتان مشورت کنید.

انواع لمینت دندان

لیمنت کامپوزیت

قیمت لمینت دندان

  • لمینت سرامیکی
  • لمینت کامپوزیت

در میان دو دسته یادشده برای لمینت ها لمینت سرامیکی به دلایل نوع رنگ مناسب و ضخامت کم و مناسب با دندان و همچنین عدم نیاز به تراشیدن از محبوبیت بیشتری در میان عموم برخوردار است. البته این موارد تنها مزیت لمینت محسوب نمی‌شود چرا که لمینت های سرامیکی تا حد بسیار زیادی طرح لبخند را اصلاح کرده و فیزیک فرم دهی دندان‌ ها را به حالت استاندارد و زیبا تبدیل می کند.

همچنین این نوع از لمینت ها خدمات ترمیم دندان را نیز شامل می شود که این عمل توسط متخصص مربوطه انجام خواهد گرفت.

حال بیایید با یکدیگر لمینت سرامیکی را مورد بررسی قرار بدهیم.

لمینت های سرامیکی در کنار قیمت نسبتاً بالا تر از نوع لمینت کامپوزیتی معمولاً در بیشتر اوقات به تراشکاری و فرم دهی نیاز پیدا می کنند.

این نوع از لمینت ها تنوع جنس و شفافیت بسیار بیشتری داشته و ظاهر بسیار زیبایی دارند که این عمل باعث شده است این لمینت ها از مهمترین پارامترهای انتخاب مردم محسوب شود.

لیمنت سرامیکی

قیمت لمینت دندان

ساخت این لمینت ها در لابراتوار ها انجام می شود و به علت کیفیت و ماندگاری بالاتر به افراد توصیه می‌شود.

حال بیایید در ادامه به صورت خلاصه نیم نگاهی به مقایسه لمینت ونیر در موارد مختلف بیندازیم.

از نظر قیمتی این کامپوزیت قیمتی متوسط دارد و طول درمان آن معمولاً در بازی یک روزه و در یک میزان توسط دندانپزشک اتفاق می‌افتد و مراحل بعدی برای کاشت و اعمال و نصب این لمینت خواهد بود.

از نظر طول عمر و برگشت‌پذیر بودن این لمینت قابلیت برگشت پذیری دارد و ماندگاری آن بین بازه ۵ تا ۷ ساله موجود است و بعد از آن امکان سالم بودن آن تا حد کمی می‌رسد.

اگر بخواهیم آن را از نظر سلامت و آسیب پذیری مقایسه کنیم احتمال آسیب برای این لمینت زیاد است و احتمال ورقه شدن نیز برای آن موجود خواهد بود. همچنین بروز و ایجاد حالت لکه در آن امکان پذیر است اما برای نصب آن و همچنین اعمال آن نیاز به آزمایشگاه ندارند و تنها با استفاده از تصویر برداری می توان آن را انجام داد.

همچنین بخوانید: قیمت ایمپلنت دندان

موارد کاربرد لمینت دندان در چیست؟

قیمت لمینت دندان

قیمت لمینت دندان

معمولاً هنگامی که شکل و رنگ دندان دچار آسیب می‌شود استفاده از لمینت گزینه ایده آلی به حساب می آید. حال با یک دیگر موارد کاربردی دیگر این لمینت را به صورت ستونی بررسی می‌کنیم.

    • تغییر رنگ به علت انجام عصب کشی و استفاده از داروهای مختلف شیمیایی و مصرف افراطی فلوراید و تاثیر گذاشتن رزینهای پرکنندگی دندان.
    • شکستن و ترک خوردن دندان ها به علت مسائل مختلف
    • حالت ناهموار و ناسالم و نامنظم ودن دندانها
    • فاصله داشتن میان دندان ها و عدم انجام عمل ارتودنسی
    • تغییر کردن دندانها در اثر ساییدگی دندان های بالا و پایین

چه افرادی نمی توانند لمینت دندان را انجام دهند؟

  • کسانی که مینای دندان آنها به اندازه کافی وجود ندارد
  • افرادی که به علت پوسیدگی شکستگی و یا پر کردن دندان ها باعث تضعیف دندان هایشان شده اند.
  • کسانی که دندان هایشان به علت پوسیدگی و بیماری‌های لثه فعال حالتی ناسالم را پیدا کردند.
  • هم چنین افرادی که دندان قروچه می کنند و یا دندان های خود را به هم می سایند برای این عمل لمینت مناسب نیستند. چرا که بعد از انجام لمینت این عادت باعث ترک خوردن و شکسته شدن روکش ها میشود ‌.
پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان

مزایای لمینت دندان در چیست؟

مقاومت لمینت در برابر تغییر رنگ:

تغییر رنگ دندان

تغییر رنگ دندان

از مزایای بسیار زیادی که لمینت ها دارند مقاومت بالا در برابر تغییر رنگ در اثر مصرف مواد خوراکی مختلف هستند. البته نکات بهداشتی و مصرف اصولی مواد غذایی نیز در حفظ این مورد موثر هستند و با رعایت آنها می‌توان درخشندگی لمینت ها را تا مدت بسیار زیادی حفظ کرد.

حالت طبیعی ظاهر لمینت:

به علت اینکه نیت ها تنوع رنگ مختلفی دارند می‌توان با توجه به رنگ دندان اصلی مناسب ترین و نزدیک ترین رنگ را به دندان پیدا کرد و آن را مورد استفاده قرار داد تا حالت طبیعی آن برقرار بوده باشه و مصنوعی بودن را از آن حذف کرد.

اصلاح کردن طرح لبخند:

قیمت لمینت دندان

قیمت لمینت دندان

داشتن لبخند زیبا امروزه از مهمترین معیار های زیبایی محسوب می شود. ایجاد پوشش زرد برای دندان ها بسیار آزاردهنده است ولی امینی تا می توانند با ایجاد پوشش بر روی آنها طرح لبخند شما را زیبا کرده و آن را به حالت اول برگردانند‌.

مقاومت کمتر لمینت ها بر روی دندان :

برای نصب کردن لمینت های دندانی معمولا مقداری از تاج دندان را تراش می دهند اما میزان این تراش نسبت با یسه با روش های قبلی بسیار کمتر بوده و آسیب کمتری را نیز به دندان‌ها متقبل می‌کنند‌.

لمینت ها همچنین دارای دوام بسیار بالایی بوده و استقامت زیادی را برخوردارند البته این در صورتی است که مینای دندان بیمار بسیار کم نباشد که در غیر این صورت نمی‌توان نصب لمینت را انجام داد.

همچنین انجام مراحل لمینت در مدت زمان بسیار کمی انجام می‌شود و نیاز نیست رفت و آمد زیادی در مطب صورت گیرد و علاوه بر آن بازه دوران نقاهت نیز بسیار کوتاه است.

مشکلات لمینت در چیست؟

قیمت لمینت دندان

قیمت لمینت دندان

ممکن است قبل از انجام این عمل تحقیقاتی را انجام داده باشید و این سوال برایتان ایجاد شده باشد که آیا لومینیزر بهتر است یا لمینت؟

معمولاً هر دندانپزشک روش خاصی را برای قرار دادن ونیرهای سرامیکی روی دندان انجام می‌دهند و هر کس  تکنیک خاص خودش را دارد. یکی از روش‌هایی که معمولاً باب است تکنیک انجام ونیر بدون تراشکاری و دستکاری دندان است. که برای محصولات لومینیزر نیز قابل اعمال است.

این روش در میان پزشکان روش بدون نیاز به آمادگی و یا ونیر بدون تراش نام دارد که به علت عدم نیاز به تراشکاری از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و معمولاً مراجعان این روش را استقبال می‌کنند.

حال بیایید شباهت ها و تفاوت های آن را بررسی کنیم.

در مرحله نخست به تفاوت ها می پردازیم.

  • ونیر ها برای اعمال نیازمند داروی بی حسی هستند در صورتی که لومینزر ها نیاز به این اتفاقات ندارند چرا که در آن تراشکاری اتفاق نمی افتد
  • از دیگر تفاوت ها این است که ونیر ها را برای نصب کردن نیازمند تغییر در ظاهر دندان هستند ولی سایر مدل های لمینت به این عمل احتیاجی ندارند و در ظاهر دندان تغییری اتفاق نیفتاده و تراش کاری در آن انجام نمی شود.
قیمت لمینت دندان

قیمت لمینت دندان

حال میخواهیم شباهتهای آنها را نیز بررسی بکنیم

  • اولین شباهتی که مورد بحث قرار می‌گیرد این است که هر دو جنسشان کاملاً سرامیک است و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند
  • از دیگر شباهت ها می توان در مورد قیمت صحبت کرد. هر دوی آنها قیمت شان تقریبا با یکدیگر برابر بوده و تفاوت چندانی ندارند
  • هر دو ضد لک بود و رنگ شان به مرور زمان دچار تغییر و تحول نمی شود
  • از نظر پایداری نیز مقاومت و استقامت هردو بالا است

با توجه به مواردی که در بالا بیان شد دریافتیم که این دسته از لمینت ها دقیقاً همان کارهای قبلی را دارند و فقط روش نصب آنها با کامپوزیت های ونیر متفاوت است.منتها در این روش و فرآیند نصب آن مینای دندان آسیبی نمی‌بیند و تراشید گی در سطح دندان وجود ندارد و این همان عامل ترجیح بیماران و مراجعان به این نوع لمینت در دراز مدت است.

و اما در مورد ضخامت آن!!! این نوع است لمینت ها ضخامت بسیار کمی دارند. به قدری که بسیار نازک هستند ولی با این وجود مقاومت و استقامت آنها بسیار بالا است. البته ناگفته نماند که ونیر ها نیز ضخامت بسیار کمی دارند و می‌توان از آنها نیز استفاده کرد.

بعد از لمینت کردن دندان‌ها، چه مراقبت‌هایی لازم است؟

قیمت لمینت دندان

قیمت لمینت دندان

لمینت دندان، مراقبت‌های خاصی به جز عدم استفاده از مواد غذایی بسیار سفت و سخت و یا عدم استفاده‌ی بیش از حد از مواد غذایی رنگی مثل قهوه ندارد. همچنین باید نکات و موارد بهداشتی مربوط به دندان‌ها مثل همیشه رعایت شوند.

مراحل لمینت دندان

لمینت دندان در بازه ۳ باره و مراجعه به رفتن مطب دندانپزشک انجام میشود.بار اول به مشاوره لحاظ پیدا می کند مرحله دیگر به زمینه سازی و کارگذاشتن لمینت ها اختصاص پیدا می‌کند.

مرحله اول ؛ مشاوره برای لمینت دندان

قیمت لمینت دندان

قیمت لمینت دندان

در جلسه مشاوره فرد هدفها و نظراتش را با دندانپزشک در میان می‌گذارد. و در نهایت با توجه به این اهداف دندانپزشکان نیز معاینه دندان ها را انجام می دهند تا برای انجام لمینت و نبودن هیچ گونه آسیب اطمینان حاصل کند. این اطمینان ممکن است برای بررسی دقیق تر نیاز به تصویر برداری با اشعه از دندان های شما باشد. و در نهایت پزشک شما به شما اطمینان حاصل شدن نتیجه دلخواه را خواهد داد و کار را شروع خواهد کرد.

مرحله دوم ؛ اماده سازی لمینت دندان ها

قیمت لمینت دندان

قیمت لمینت دندان

لمینت و عمل آن در اصل جانشین بخشی از مینای دندان است.در این مرحله معمولا مقدار مینای بسیار کمی تراشیده شده و اندازه آن بین سه دهم تا ۱ میلیمتر است.برای انجام این فرایند میتوان از بی حسی نیز استفاده کرده و یا ان را به کار نبرد.در مرحله بعد هنگامی که مینای دندان ساخته شد دندان پزشک شما اقدام به قالبگیری از دندان شما کرده و سپس آن را برای دندان ساز ارسال میکند تا بتواند با توجه به فرم دندان های شما لمینت سفارشی را بسازد.

ساخت این لمینت معمولا در بازه ای ۲ الی ۴ هفته طول خواهد کشید که برای عدم دیدن آسیب در این فاصله برای شما از روکش های موقت استفاده میشود‌.

مرحله سوم ؛ اتصال

اخرین مرحله در این قسمت اتصال لمینت ها بر روی دندان است.

دندانپزشک بعد از انجام این مرحله شروع به چک کردن می نماید تا رنگ و اندازه را نیز دوباره بررسی نمایید در صورت وجود اشکال دوباره آن را به لابراتور بفرستد. و یا دوباره آن را تراش بدهد.

مراقبت های لازم بعد از لمینت

در اصل نگهداری از دندان های لمینت شده نیازمند انجام مراحل خاصی نیست و در صورتی که از لمینت خوب نگهداری شود می میتواند بین بازه ای ۷ تا ۱۵ ساله عمر کند. ولی رعایت اصول کلی مثل مسواک زدن منظم و انجام عمل نخ دندان شستشوی و مرتب دهان نیاز است. و نکات دیگری که باید حتماً آن را رعایت کنید این است که فک های تان را هرگز روی هم فشار ندهید و حجم سختی را با دندان نشکنید. چرا که این کار باعث شکستن لمینت میشود. همچنین سعی کنید با پرهیز کردن از مصرف دخانیات و مواد غذایی رنگ دار مثل چای و قهوه از تغییر رنگ دادن دندان های تان خودداری و جلوگیری به عمل فرمایید.

خطرات لمینت کردن

قیمت لمینت دندان

قیمت لمینت دندان

زمینی کردن می تواند دچار آسیب و موارد منفی زیر باشد که شامل:

  • مراحل نصب کردن لمینت ها غیر قابل بازگشت است
  • در صورت ترک خوردن معمولاً نمی توان لمینت ها را اصلاح و ترمیم کرد.
  • به علت برداشته شدن بخشی از مینای دندان در این پروسه دندان ها به خوراکی ها و نوشیدنی های سرد و گرم ممکن است از حساسیت پیدا کند
  • بعد از انجام این عمل نمی توان تغییر رنگ را ایفا کرد
  • در مواردی نادر ممکن است لمینت ها از جای شان بیرون بیاید که علت آن گاز گرفتن فشار دادن اجسام سخت و شدید برای دندان است.
  • احتمال پوسیدگی دندان های لمینت شده مانند سایر دندانها وجود دارد.

هزینه لمینت دندان چقدر است؟

قیمت لمینت دندان

قیمت لمینت دندان

مهمترین مواردی که در هزینه لمینت تاثیرگذار است میزان و نوع مواد به کار رفته و کارگر بر روی دندان است. این عمل تقریبا نوعی فرایند زیباسازی صورت بوده و مشمول خدمات بیمه ای قرار نمی گیرد. به طور متوسط قیمت لمینت بر اساس معیارهایی سال ۱۴۰۰ در تهران بین بازه ای ۲الی ۴ میلیون تومان برای هر دندان می‌تواند متفاوت باشد.

برای تعیین دقیق در قیمت و تخمین آن باید مشاوره با دندان پزشک در جلسه اول انجام شود.

برای مشاوره با پایتخت زیبایی ایران فرم زیر را پر کنید.