در این مقاله می خواهیم با شما عزیزان در مورد مراحل و روش های کاشت ایمپلنت دندان و همچنین مواردی که باید قبل و بعد از این عمل انجام داد را مرور کنیم تا بتوانیم اطلاعات کاملی را در خدمت شما قرار داده باشیم.

همانطور که میدانید کاشته ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش ها برای درمان و جایگزین کردن دندان های قبلی به روش اصولی و مطمئن است. استفاده از دندانهای مصنوعی که به صورت قالبی بر دهان گذاشته شده و برداشته می شوند می توانند علاوه بر نداشتن زیبایی ظاهری و آزرده خاطر کردن بیمار عوارضی همچون انحلال استخوان های فک و لثه را نیز در پی داشته باشند.

روند این درمان به این گونه است که پایه های خاصی که بسیار با بدن سازگار هستند در درون استخوان ها قرار گرفته و ضمن زیبایی و استحکام خطرات نداشتن دندان در دراز مدت را نیز از شما دور خواهد کرد. در ادامه مفصل ترین مقاله را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

اگر بخواهیم مراحل کاشت ایمپلنت دندان را به صورت موردی برای شما بیان کنیم و آن را شرح دهیم به صورت زیر است:

  1. در درجه اول برای بیمار لازم است یا یک کلینیک متخصص خوب را جهت ترمیم و انجام عمل کاشت ایمپلنت دندان پیدا کرده و در مورد آن تحقیق کند.
  2. سپس بعد از انجام مشاوره توسط پزشک و انجام یک سری از آزمایشات و عکسبرداری ها جراحی ایمپلنت و قرار دادن پایه های ایمپلنتی برای استخوان فک شروع شده و انجام می شود.
  3. بعد از جراحی پروسه جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک شروع خواهد شد.
  4. بعد از این مرحله مراحل قالب گیری روکش کاشت ایمپلنت دندان توسط پزشک و یا دستیار دندانساز شروع می شود.
  5. در مرحله آخر نیز ابامنت ایمپلنت را بر روی دندان قرار میدهند که تقریباً تمامی پروسه کاشت ایمپلنت دندان در این چند مرحله خلاصه می شود

یکی از نکته ها و سوالات مهمی که ممکن است برای شما عزیزان پیش بیاید این است که پایه های قرار گرفته بر روی فک و استخوان از جنس تیتانیوم بوده و بسیار با بدن انسان سازگاری بالایی دارد که بعد از قرار گرفتن بر روی استخوان فک اقدام به جوش خوردن می کند.

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

اجزای اصلی ایمپلنت دندان

مراحل کاشت ایمپلنت دندان را با یکدیگر بررسی کردیم حال میخواهیم اجزای اصلی اینپلنت دندان را به شما معرفی کنیم این اجزا شامل پایه فیکسچر، ابامنت و روکش دندان میباشند.

برای مشاهده قیمت ایمپلنت دندان کلیک کنید .

ایمپلنت دندان جلو

مراحل کاشت ایمپلنت دندان جلو تفاوت زیادی با دندانهای دیگر ندارد و از این بابت تنها متفاوت هستند که سرعت بهبودی و عمل در این دندانها مهمتر از دندان های دیگر می باشد. چرا که به علت نمایان بودن دندان های جلو در لبخند افراد نیاز به سرعت بیشتر در مراحل عمل و روکش های لمینت دارند به همین علت برای آنها از روکش موقت و یا لمینیت های فوری استفاده می شود .

اگر سوالی در مورد نحوه نصب و عوارض ایمپلنت دندان جلو دارید توصیه میکنیم مقاله ایمپلنت دندان جلو را مطالعه کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

تشخیص ایمپلنت

در واقع اولین مرحله ای که برای کاشت ایمپلنت دندان مورد نیاز خواهد بود تشخیص ایمپلنت است. در جلسه مشاوره علاوه بر تشخیص و مشخص کردن ایمپلنت دندان، برنامه منظم درمانی به همراه زمان و هزینه هایی که بیمار باید برای درمان پرداخت کند مشخص میشود. یکی از نکته های بسیار مهم سلامتی بیمار و نداشتن شرایط خاص قبل از انجام ایمپلنت است.

موارد منع استفاده از ایمپلنت

در بعضی از موارد حالت هایی وجود دارد که به علت وجود آنها بیمار نمی تواند کاشت ایمپلنت دندانی را انجام بدهد. حال ما به صورت موردی این موارد را برای شما بیان می کنیم.

  1. افرادی که بیماری روانی داشته و داروهای سنگین اعصاب مصرف می کنند.
  2. هموپاتی
  3. بیماران سرطان استخوان به علت نداشتن استحکام کافی استخوان‌ها و کافی نبودن بافتشان
  4. بیمارانی که تحت درمان به وسیله پرتو درمانی و یا رادیوتراپی هستند.
  5. کسانی که اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی را دارند.
  6. کسانی که سنشان زیر ۱۸ سال است و استحکام استخوان آنها کامل نشده است.
  7. بیماران روماتیسمی به علت نبودن بافت کافی در استخوانها.
موارد منع استفاده از ایمپلنت

موارد منع استفاده از ایمپلنت

تاثیر داروها

ممکن است در حال حاضر در حال مصرف دارویی باشید که عوارض آن باعث ایجاد مشکل در کاشت ایمپلنت دندان بشود و شما از آن بی‌خبر باشید به همین علت حتما توصیه می‌کنیم در هنگام مراجعه برای کاشت ایمپلنت دندان داروهایی را که در حال مصرف هستید و یا قبل آنها را مصرف می کرده اید به همراه تاریخچه پزشکی خود به دکتر متخصص ارائه دهید تا روند درمان به درستی طی بشود.

مرحله جراحی در کاشت ایمپلنت دندان

این مرحله یکی از مهم ترین مراحل ایمپلنت دندان است که از حساسیت و اهمیت زیادی برخوردار است. این عمل جراحی باید با دقت و ظرافت خاص به همراه استفاده از وسایل و فناوری های مدرن جراحی انجام بشود تا کمترین آسیب به بیمار وارد شده و نتیجه دلخواه حاصل شود .

قرار دادن ابامنت

بعضی اوقات ممکن است بعد از انجام عمل جراحی شما به جراحی اضافه ای برای جابجایی قطعی که قرار است نهایتا به تاج دندان متصل شود نیاز پیدا کنید.البته هیچ جای نگرانی وجود ندارد چراکه این جراحی به طور معمول با بی حسی موضعی و به صورت سرپایی انجام می‌شود و پروسه طولانی مدتی را ندارد.

مراحل قالبگیری ایمپلنت

روش اصولی قالبگیری ایمپلنت به این صورت است که بعد از طی شدن پروسه جوش خوردن به استخوان فک و در نهایت انجام ابامنت مرحله روکش دندان و قالب گیری آن شروع خواهد شد.

پزشک معالج پس از چک کردن وضعیت دندان شما مراحل قالب گیری را انجام می دهد.بهتر است این مراحل را به متخصص های پروتز دندانی بسپارید تا نتیجه بهتری برای شما در نهایت شامل بشود.

پس از انجام قالب گیری توسط پروتز کار دندان قالب ها به کلینیک لابراتوار ارسال می‌شود و روکش شما توسط پزشک ساخته میشود.

مراحل قالبگیری ایمپلنت

مراحل قالبگیری ایمپلنت

مدت زمان قالبگیری در چه بازه زمانی است؟

به طور کاملا دقیق نمی توان مدت زمانی را برای انجام این پروژه در نظر گرفت چرا که به عوامل مختلفی بستگی دارد اما معمولاً به طور عرف یک جلسه مرحله قالب‌گیری زمان میبرد و یک جلسه هم برای اتصال آن به ایمپلنت طول خواهد کشید.