آر اف فرکشنال یکی از نوین ترین و پرطرفدار ترین روش های جوان سازی پوست است. روش آر اف فرکشنال عوارض جانبی بسیار محدود و نتیجه بخشی طولانی دارد.

آر اف فرکشنال (microneedle Fractional RF) یکی از روش‌های نوین و بسیار پر‌طرفدار در سراسر جهان است. از این روش جدید به منظور ایجاد جوان‌سازی و حفظ زیبایی پوست استفاده شده و از جمله روش‌های زیبایی بسیار مطمئن و سالم به شمار می‌آید. اساس کار روش آر اف فرکشنال با دستگاهی به همین نام، استفاده از سوزن‌هایی در اندازه‌های مختلف و به کار بردن امواج رادیویی است. از اینرو بسیاری از افراد این روش را آر اف فرکشنال سوزنی نیز می‌نامند. اصلی‌ترین و قابل توجه‌ترین کار این دستگاه، استفاده از امواج رادیویی به منظور تحریک تولید کلاژن و الاستین در پوست است.

فیزیولوژی پوست

پوست یکی از سطحی‌ترین و گسترده‌ترین اعضای بدن انسان است. این عضو بسیار مهم برخلاف نقش بسیار مهمی که در حفظ سلامتی بدن انسان ایفا می‌نماید، در بسیاری از موارد نادیده گرفته شده و هیچ تلاشی به  منظور حفظ سلامتی و جوان‌سازی آن انجام نمی‌گیرد. باید توجه داشت، پوست علاوه بر تاثیر بسیار زیادش بر زیبایی ظاهری، نقش‌های فیزیولوژیک بسیار زیادی در سلامتی داشته و می‌تواند به عنوان یک سد دفاعی در برابر ورود میکروب‌ها و عوامل بیگانه عمل نموده و به نوعی یکی از فاکتور‌های دفاعی بدن در خط اول مبارزه با عوامل خارجی به شمار می‌آید. پوست، بدن و ارگان‌های داخلی بدن را در برابر آسیب‌های خارجی و محیطی محافظت نموده و یکی از اصلی‌ترین سیستم‌های تنظیم حرارت و دمای بدن به شمار می‌آید. پوست با مکانیسم‌های متنوع می‌تواند گرمای داخل بدن را بیرون کرده و درجه حرارت بدن را متعادل نماید. پوست در سرتاسر بدن از سه لایه اپیدرم، درم و بافت زیر جلدی از خارج به داخل تشکیل یافته است.

اهمیت سلامت پوست

حفظ سلامت پوست اهمیت بسیار زیادی داشته و برطرف نمودن تغییرات و بیماری‌های ایجاد شده در این عضو، از جمله اهداف اصلی متخصصین زیبایی و پوست است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون حفاظ، عدم استفاده از کرم‌های ضد‌آفتاب مناسب با پوست، مصرف ناکافی مایعات و آب، قرار گرفتن در محیط‌ هایی با آب‌و‌هوای بسیار خشک، برخورد آلاینده‌های شیمیایی و آسیب‌رسان به پوست، رژیم غذایی ناسالم، اضافه وزن، کم‌خونی به ویژه در خانم‌ها، کمبود ویتامین‌های مختلف بویژه ویتامین‌های خانواده B مانند B5 و کمبود مواد معدنی مانند زینک و فسفر از جمله عوامل آسیب‌زننده به پوست هستند که می‌توانند منجر به ایجاد خشکی و ترک‌های پوستی ناشی از آن، تیرگی و سیاهی‌های پوست، افتادگی و شل‌شدگی و پیری زودرس در پوست می‌شوند.

جلوگیری از گسترش و پیشرفت این تغییرات و حفظ جوان‌سازی پوست از جمله اقدامات بسیار مهم در جهت حفظ سلامت و زیبایی پوست بویژه پوست صورت است. روش‌های بسیار زیادی بدین منظور وجود دارد که یکی از مهمترین آنها، این روش و استفاده از دستگاه فرکشنال RF است.

آر اف فرکشنال چیست؟

آر اف فرکشنال یکی از روش‌های جوان‌سازی پوست است که به وسیله دستگاهی با همین نام انجام می‌گیرد. این روش به اختصار MRF نامیده شده و در بسیاری از مراکز زیبایی و مطب‌های شخصی متخصصین پوست و زیبایی انجام می‌پذیرد. دستگاه آر اف فرکشنال دارای سوزن‌های ریز بسیار زیادی است که با آسیب و فشار بسیار کمی در پوست فرو برده شده و پس از عبور از لایه اول پوست یعنی اپیدرم به لایه میانی آن یعنی درم می‌رسند.

پس از ورود سوزن‌ها به لایه‌های پوست، امواج بی‌خطر رادیویی در لایه‌های نامبرده شده مبادله گردیده و منجر به تحریک تولید پروتئین‌های کلاژن و الاستین در پوست می‌گردند. این دو پروتئین نقش بسیار مهمی در تولید لایه‌ها و سلول‌های پوستی داشته و می‌توانند به لایه‌برداری و از بین رفتن سلول‌های مرده و آسیب‌دیده پوست کمک بسیار زیادی نمایند. گرما از جمله محرک‌های اصلی در تولید این پروتئین‌ها است که بوسیله امواج رادیویی در لایه‌های پوست ایجاد می‌گردد. تحریک تولید پروتئین‌های کلاژن و الاستین بوسیله گرما، از جمله روش‌های غیرتهاجمی و بسیار مطمئن است که آسیبی به پوست و لایه‌های مختلف آن وارد نکرده و می‌تواند منجر به جوان‌سازی و حفظ زیبایی پوست شود.

آر اف فرکشنال چه کاربرد‌هایی دارد؟

از بین بردن ترک‌های خفیف تا شدید پوستی، برطرف نمودن اسکار‌های ایجاد شده به دنبال جوش‌های چرکی و زیر پوستی، برطرف نمودن چین و چروک‌های پوستی بویژه در سنین جوانی، برطرف کردن سیاهی و تغییر رنگ پوست و کمک به جوان‌سازی و زیبا‌سازی پوست از جمله کاربرد‌های اصلی و بسیار مهم آر اف فرکشنال هستند که امروزه طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص می‌دهند.

دستگاه آر اف فرکشنال چه ویژگی‌هایی دارد؟

دستگاه آر اف فرکشنال دارای سوزن‌های بسیار ریز و نازک با قطر 200 میکرون است. معمولاً میزان نفوذ این سوزن‌ها از 3 تا 5 میلی‌متر در لایه‌های پوست متغیر بوده و تنها بخش کوچکی از این سوزن‌ها بدون حفاظ و قابل رؤیت است. سوزن‌های مورد استفاده در دستگاه  آر اف فرکشنال به شکل یک بار مصرف بوده و پس از مصرف برای هر شخص تعویض می‌گردد. سوزن‌های 49 عددی در این دستگاه به وسیله ورق‌های نازک طلا پوشانده و عایق شده‌اند.

مراحل انجام RF چیست؟

  • صورت شخص مراجعه کننده به شکل کامل با الکل تمیز و استریل می‌گردد.
  • به منظور کاهش درد احتمالی بویژه در افراد حساس و دارای پوست‌های آسیب‌پذیر از کرم‌های بی‌حسی موضعی در سطح پوست به مدت 30 الی 40 دقیقه استفاده می‌گردد.
  • برای هر مراجعه کننده از یک کیت مجزا و و کاملاً شخصی سوزن به تعداد 25 عدد استفاده می‌شود. سوزن‌های داخل کیت برای هر شخص در جلسات درمانی ویژه بوده و به دلیل کاهش انتقال بیماری‌ها و رعایت بهداشت، در هر جلسه درمانی سوزن‌ها کاملاً استریل و تمیز خواهند شد.
  • 25 عدد سوزن موجود در دستگاه با هر شات وارد لایه‌های پوستی شده و منجر به آزادسازی و پخش امواج رادیویی در لایه‌های پوست می‌گردند. این مرحله از درمان کمی دردناک بوده و تیزی فرو رفتن سوزن در پوست احساس می‌گردد. باید این اطمینان را در متقاضیان  داد که درد کاملاً قابل تحمل بوده و خیلی آزار‌دهنده نخواهد بود.

نکات مهم در خصوص جلسات  RF

  • با توجه به سؤالات و دغدغه‌های فراوان در خصوص شکستن و آسیب دیدن سوزن‌ها در حین درمان، باید گفت سوزن‌های مورد استفاده در این دستگاه طوری طراحی و تعبیه شده‌اند که حین ورود به پوست به هیچ عنوان آسیب ندیده و دچار شکستگی نخواند شد.
  • التهاب و سرخی ایجاد شده در پوست کاملاً طبیعی است و در صورت نبود مشکلات زمینه‌ای و بیماری خاصی، این حالت‌ها در عرض حداکثر 24 ساعت برطرف خواهند شد.
  • هیچ‌گونه زخم، خون مردگی و پارگی در سطح پوست ایجاد نخواهد شد. در صورت بروز هر کدام از حالت‌های مذکور احتیاج به یک هفته زمان بوده و تمامی مشکلات ایجاد شده برطرف خواهند شد.

مزایای استفاده از این روش

  • این روش محدودیت خاصی نداشته و استفاده از آن برای تمامی افراد با انواع مختلف پوست‌ها و آسیب‌های پوستی قابل استفاده است.
  • این روش هیچ‌گونه عوارض جانبی نداشته  و مشکلات پوستی شدید و غیر قابل جبرانی ایجاد نخواهد نمود.
  • دوره نقاهت یا همان زمان مورد نیاز به منظور بازسازی پویت و کاهش مشکلات ناشی از این روش بسیار کوتاه بوده و به سرعت ترمیم و جوان‌سازی آغاز خواهد شد.
  • استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی پس از انجام این روش محدودیتی نداشته و می‌توان بدون کوچکترین دغدغه‌ای از این مواد استفاده نمود.

محدودیت‌های استفاده از این روش

  • افراد مبتلا به عارضه‌های عروقی از جمله دیابت، مجاز به استفاده از این روش جوان‌سازی پوستی نخواهند بود.
  • استفاده از روش آر اف فرکشنال برای بانوان باردار و شیرده مطلقاً ممنوع است.
  • توصیه می‌شود افراد مبتلا به پرفشاری خون (هیپرتانسیون) از انجام این روش اجتناب نموده و یا حتماً با پزشک خود مشورت نمایند.
  • استفاده از این روش برای افراد مبتلا به مشکلات پوستی و التهابی مانند پسوریازیس و لوپوس اریتمازوس ممنوع می‌باشد.

هزینه‌های روش  RF

هزینه‌های مورد نیاز به منظور انجام آر اف فرکشنال متفاوت بوده و بسته به مرکز درمانی، نوع آسیب وارد شده به پوست و دستگاه مورد استفاده در این روش متفاوت خواهد بود. باید توجه داشت نمی‌توان هزینه ثابت و مشخصی را برای این درمان اعلام نمود. هزینه‌های مورد نیاز به منظور آر اف فرکشنال کاملاً شخصی بوده و هیچ یک از بیمه‌های درمانی مسئولیتی در قبال پرداخت این هزینه‌ها نخواهند داشت.

آر اف فرکشنال در پایتخت زیبایی ایران

پایتخت زیبایی ایران یکی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین مراکز و کلینیک‌های درمانی موجود در بلوار اندرزگو استان تهران است. این کلینیک دارای دپارتمان‌های پوست و مو، جراحی، دندانپزشکی و لیزر است. در این مرکز پزشکان متخصص پوست و مو و افراد بسیار متبحر مشغول به ارائه خدمات نوین و بسیار پرطرفدار زیبایی و سلامت مانند تزریق چربی، تزریق ژل، کاشت مو، هایفوتراپی و آر اف فرکشنال هستند. آر اف فرکشنال در پایتخت زیبایی ایران با استفاده از جدید‌ترین و به‌روز‌ترین دستگاه‌های RF انجام گرفته و نتایج حاصل از آن به شکل صد‌در‌صد قابل تضمین خواهد بود. پزشکان متخصص در این مرکز به شکل گروهی خدمات زیبایی مانند آر اف فرکشنال را برای متقاضیان انجام خواهند داد. تخصص و مهارت پزشکان این مرکز منجر گردیده انجام این روش درمانی و زیبایی هیچ‌گونه عارضه جانبی نداشته و متقاضیان با رضایت کامل از این مرکز بیرون خواهند رفت.