معرفی کامپوزیت پشت دندان :به طور معمول ونیرهای کامپوزیتی برای دندان های جلویی به کار گرفته می‌شوند چرا که دندانهای جلوی در فرد ظاهر زیبایی داشته و در دید اول دندان های جلو به چشم می خورند.

در هنگام کامپوزیت کردن دندان های جلویی بسیار سنگ می شود تا رنگ انتخابی هم رنگ سایر دندانها مشخص شود. این امر می‌تواند طبیعی کردن دندان های کامپوزیتی را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد.

کامپوزیت پشت دندان هم یکی دیگر از روش ها و قابلیتهای این مقوله درمانی است. همانطور که که از اسم این نوع روش درمانی پیداست اجرای  آن در بخش پشتی دندان‌ها می باشد.

فرایند کامپوزیت پشت دندان

کامپوزیت پشت دندان معمولاً برای دندانهایی استفاده می‌شود که قسمت‌های پشتی آنها در اثر عوامل مختلف مانند عفونت و یا پوسیدگی لایه های آغازین خود را از دست داده اند.

برای اصلاح این پوسیدگی ها و شکستگی های ناشی از عوامل مختلف معمولاً پزشک متخصص از یک لایه روکش رزین استفاده می کند.

نکته‌ای که در این عمل حائز اهمیت است بررسی دندان ها و لثه ها از هر گونه بیماری و عفونت می باشد. به همین علت به همراه پزشکی خود از سلامتی دندان ها و لثه ها اطمینان حاصل کرده و سپس اقدام به نصب کامپوزیت پشت دندان و روکش های ونیر لمینتی بفرمایید.

لطفا برای مشاهده قیمت لمینت دندان و ونیر های کامپوزیتی کلیک کنید.

فرایند کامپوزیت پشت دندان

فرایند کامپوزیت پشت دندان

آیا روکش های کامپوزیتی فقط جنبه زیبایی دارند؟

فارغ از جنبه زیبایی و اصلاح طرح لبخند روکش های کامپوزیتی می تواند فواید عمده دیگری نیز داشته باشد. برای مثال پر کردن فواصل کوتاه در میان دندان ها از کاربردهای بسیار موثر پزشکی، در ونیرهای کامپوزیتی می باشد.

به همین علت در بعضی از موارد می توانید به جای استفاده از فرایند ارتودنسی از کامپوزیتهای دندانی بهره بگیرید.

از جنبه های کاربردی دیگر کامپوزیت پشت دندان و همچنین دندان های جلویی می‌توان به محافظت از لایه های دندانها اشاره کرد.

کامپوزیت های دندانی در بسیاری از موارد می‌توانند علاوه بر اصلاح رنگ ها و شکستگی های دندان به پر کردن آنها نیز بپردازد.

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

معمولا سوالی که ذهن بسیاری از مخاطبان این حوزه را به خود مشغول می‌کند طول عمر کامپوزیت ها و نحوه مراقبت از آنها می باشد.

به طور عادی با انجام دادن عمل نخ دندان و مسواک و چکاپ های منظم حداقل ۶ ماه یکبار میتوانند کامپوزیت ها را بیشتر از ۵ سال برای شما مقاوم نگه دارد.

البته این در حالتی است که ونیر های کامپوزیتی دچار شکستگی و یا لب پریدگی نشوند. به همین علت سعی کنید با دندان های خود هیچ نوع ماده غذایی سفتی را نجویده و نشکنید. تا از لب پریدگی کامپوزیت های خود اجتناب کنید.

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

مراحل نصب کامپوزیت پشت دندان

اجرای کامپوزیت های دندانی همواره از اهمیت و تسلط کافی برخوردار است. کامپوزیت ها می توانند هر نوع تغییر رنگ دندان ناشی از مصرف سیگار و یا عفونت ها را از بین ببرند و دندان های یکدست و هم اندازه را برای لبخند شما به وجود آورند.

پس از اطمینان از سلامت بافت لثه ها شروع به تمیز کاری دندان ها توسط دندانپزشک می شود. بعد از اتمام مراحل شستشو در صورت نصب ونیر های لمینتی تراشکاری نیز صورت می‌گیرد.تا هر نوع بافت خراب و آسیب دیده از دندان جدا شود و بافتی یک دست باقی بماند.

بعد از اتمام این مرحله پزشک مجدداً سطح دندان‌ها را شستشو داده و آن را کاملا خشک می کند چرا که در صورت خشک نبودن نتیجه دلخواه حاصل نمی شود. پس از خشک شدن دندان ها رزین های کامپوزیتی بر آن قرار گرفته و خمیر های کامپوزیت با استفاده از اشعه آبی مخصوص شروع به سفت شدن میکنند.

تفاوت ونیر های کامپوزیتی و پرسلن ها در چه موردی است؟

تفاوت عمده دو مورد یاد شده در میزان پایداری و استقامت آنهاست. پرسلن ها و ونیر های لمینتی به علت اینکه مواد تشکیل دهنده آن ها سرامیک است نسبت به ونیرهای کامپوزیتی از پایداری و استحکام بیشتری برخوردار هستند.به همین علت قیمت آنها نیز متفاوت تر و گرانتر از کامپوزیت ها می باشد.

جلوگیری از پوسیدگی دندان به وسیله کامپوزیت ها

به علت قرار گرفتن رزین های کامپوزیت پشت دندان و قسمت جلو تا حدی می توان از پوسیدگی و آسیب دیدگی به دندان جلوگیری کرد. البته این آسیب دیدگی منوط به رعایت کامل بهداشت دهان و دندان و انجام دادن سه مرتبه مسواک به صورت منظم در روز می باشد.

چرا که در صورت باقی ماندن غذا در لای دندان ها علاوه بر پوسیدگی می تواند عفونت های دندانی را نیز برای شما به وجود آورد.

جلوگیری از پوسیدگی دندان به وسیله کامپوزیت ها

جلوگیری از پوسیدگی دندان به وسیله کامپوزیت ها

چرا بعد از نصب کامپوزیت ها دچار حساسیت در دندان می شویم؟

در واقع این حساسیت به علت پاکسازی و شستشوی دندان توسط دندانپزشک است. هنگامی که لایه تجمع یافته از غذا از دندانها پاک میشود و شستشوی کامل انجام می گیرد،دندان ها مدت کوتاهی در برابر گرما و سرما حساس می شوند. توصیه می شود در این هنگام برای مدتی تا رفع حساسیت ها از خمیر دندانهای مناسب استفاده کرده و از مصرف غذاهای بسیار سرد و بسیار گرم پرهیز کنید.