ارتودنسی یکی از خدمات زیبایی دندان و به منظور هماهنگی و ایجاد نظم در دندان ها است. ارتودنسی انواع متفاوتی دارد و در سنین مختلف انجام می شود.

ارتودنسی یکی از اصلی ترین خدمات زیبایی دندان و اقدامات دندانپزشکی به منظور حفظ سلامت دندان ها به شمار می آید. ارتودنسی قادر به اصلاح طرح لبخند است و تاثیر شگفت انگیزی بر افزایش زیبایی چهره در افراد به ویژه بانوان خواهد داشت. تشخیص، انجام و مراقبت های انجام شده پس از این اقدام اهمیت بسیار زیادی دارد و در رضایت بخش بودن نتیجه حاصل از این روش بسیار موثر است. در این مقاله به بررسی ارتودنسی، انواع، زمان مناسب انجام آن و مراقبت های ثانویه پس از آن پرداخته و از ارائه خدمات پایتخت زیبایی ایران در این زمینه سخن خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

پایتخت زیبایی ایران

پایتخت زیبایی ایران یکی از معتبر ترین و شناخته شده ترین مراکز زیبایی در استان تهران است. این مرکز فعالیت خود را در بخش های مختلف پوست و مو، دندانپزشکی، لیزر درمانی و جراحی های سرپایی با هدف رضایتمندی متقاضیان آغاز نموده و تمامی خدمات زیبایی و سلامت دندان را به بهترین شکل و با بالاترین کیفیت تحت نظر آقای دکتر نجفی به متقاضیان ارائه می دهد. ارتودنسی ثابت، متحرک، دیمون، نامرئی، لینگوال و فانکشنال از جمله انواع روش های انجام این اقدام هستند که تحت نظارت دکتر نجفی در پایتخت زیبایی ایران برای متقاضیان انجام خواهند شد.

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی یکی از اقدامات بسیار مهم و شاخه ای از علم دندانپزشکی و خدمات زیبایی دندان است که توسط متخصص ارتودنسی به منظور هماهنگ و منظم کردن دندان های فک بالا و پایین در افرادی که تقارن و هماهنگی کافی در دندان های خود ندارند، انجام می شود. این روش علاوه بر نقش بسیار مهمی که در حفظ زیبایی دندان ها و اصلاح طرح لبخند داشته، در پیشگیری از عفونت های پنهان دهان و دندان، پوسیدگی های عمیق و شکستگی های دندانی بسیار موثر است.

سن مناسب انجام ارتودنسی

افراد متخصص به این معتقد هستند که انجام این روش محدودیت سنی خاصی ندارد و از سنین کودکی تا بزرگسالی نتیجه بخش خواهد بود. البته باید توجه داشت انجام این اقدام در کودکی به دلیل شکل نگرفتن کامل فک و دندان ها بسیار موثر تر است و درمانی قطعی با مدت زمان کمتر به شمار می آید، اما با این حال انجام این اقدام در بزرگسالی نیز کاملا نتیجه بخش بوده و تنها احتیاج به صبر و حوصله بیشتری خواهد داشت. توصیه می شود از اواخر 3 سالگی به وضعیت دندان ها و حالت فک در کودکان توجه نموده و در صورت وجود هرگونه ناهنجاری با پزشک متخصص به منظور انجام این روش مشورت نمایید.

همچنین بخوانید: قیمت ایمپلنت دندان

مدت زمان ارتودنسی دندان

زمان نگهداری در افراد مختلف به عوامل متفاوتی مانند نوع ارتودنسی و وضعیت دندان ها بستگی دارد و از چند ماه تا چند سال متفاوت خواهد بود.

انواع ارتودنسی

ارتودنسی ثابت چیست؟

این روش به دو شکل با براکت های سنتی و سرامیکی انجام می گیرد و به شکل ثابت در سطح دندان ها قرار داده می شوند. علت ثابت نامیده شدن این روش، قرار گرفتن و چسبیدن آن در سطح دندان ها است. براکت های سنتی مورد استفاده در این روش از جنس استیل درجه یک و بسیار مرغوب ساخته شده و با فشار صحیح و موثر به دندان ها موجب جاگیری مناسب دندان ها در جای خود می شوند. براکت های سرامیکی در این درمان کاملا شفاف هستند و از جنس سرامیک های روشن ساخته می شوند. این روش طرفداران بیشتری دارد و به دلیل رنگ شفاف آنها در جمعیت بزرگسالان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

ارتودنسی دیمون

یکی از انواع ارتودنسی، نوع دیمون آن است. دیمون دارای قابلیت تنظیم خودکار فاصله دندان ها است و نیازی به استفاده از کش نخواهد داشت. استفاده از این روش نتیجه سریعتر و موثرتری دارد و نیاز شما به مراجعه مداوم به مطب دندانپزشکی را مرتفع نموده است.

ارتودنسی متحرک چیست؟

ارتودنسی متحرک به نوعی از این درمان تلقی می گردد که در آن وسایل مورد نیاز به شکل متحرک از دهان خارج شده و قابلیت جابجایی خواهند داشت. این روش دارای یک صفحه پلاستیکی ثابت است و سیم های نگهدارنده از آن خارج می شوند. مسئولیت این سیم ها ثابت نگه داشتن بریس در سطح دندان ها است. نکته بسیار مهم در خصوص استفاده از این روش، استفاده مناسب و به موقع از آن است، به این معنا که نباید دائما وسیله را از دهان خارج کرد و دوباره داخل دهان گذاشت و تنها موارد مجاز خارج نمودن آن از دهان هنگام ورزش و تمیز کردن دندان ها است. نصب این نوع بریس به مدت یک تا سه روز بسیار ناراحت کننده خواهد بود و احساس قرار گرفتن یک جسم سنگین خارجی در سقف دهان شما را ایجاد خواهد نمود. کمی حوصله کرده و شرایط را تحمل نمایید.

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی به منظور هماهنگ و منظم کردن دندان های فک بالا و پایین در افرادی که تقارن و هماهنگی کافی در دندان های خود ندارند، انجام می شود.

سن مناسب انجام ارتودنسی چه زمانی است؟

افراد متخصص به این معتقد هستند که انجام این روش محدودیت سنی خاصی ندارد و از سنین کودکی تا بزرگسالی نتیجه بخش خواهد بود.

معمولا مدت زمان استفاده از بریس های متحرک در افراد مختلف به شرایط دندان ها، موقعیت آنها، شکل فک و بسیاری از فاکتورهای دیگر داشته و توسط دندانپزشک در جلسه اول درمان تشخیص داده خواهد شد. معمولا پس از برداشتن بریس های متحرک، از ریتینرها به منظور ثابت کردن دندان ها استفاده می گردد.

  •  “”””مزایای استفاده از بریس متحرک
  • از اصلی ترین مزایای این روش، قابلیت برداشتن و رسیدگی به نظافت بریس ها است.
  • این نوع از بریس ها قادر به پخش کردن فشار یکسان و مساوی در بین دندان ها بوده و می تواند بیرون زدگی های فک بالا را به شکل عالی درمان نماید.
  •  “”””معایب استفاده از بریس متحرک
  • مشکلات تلفظی مختصر در فرد ایجاد می نماید.
  • به دلیل تحریک سقف دهان امکان ایجاد حالت تهوع و ترشح بیش از حد بزاق را ایجاد می نماید.
  • این نوع از بریس معمولا در درمان بدشکلی های فک و کجی های آن مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر چندانی در صاف و مرتب کردن دندان ها نخواهد داشت.
  • ممکن است پس از خارج نمودن آنها، نتوانید به شکل صحیحی بریس را در جای خود ثابت نمایید.

اقدامات پیش از انجام این روش

رعایت برخی از اصول پیش از انجام این اقدام اهمیت بسیار زیادی دارد و توسط دندانپزشک معالج شما انجام خواهد گرفت.

  •  دندان های شما باید کاملا سالم باشد و هیچگونه پوسیدگی سطحی و یا عمقی نداشته باشند. در صورت وجود پوسیدگی، اولین اقدام پر کردن و یا عصب کشی دندان خواهد بود.
  • وجود عفونت های دهان و دندان یک مانع بسیار بزرگ در انجام این اقدام است و پیش از هرچیزی نیاز به برطرف نمودن عفونت ها وجود خواهد داشت.
  •  داشتن دندان قروچه، عادت به جویدن اجسام و فشردن دندان ها به یکدیگر از جمله معضلات و محدودیت های این اقدام به شمار می آید.
  •  وجود جرم در دندان ها یک عامل مزاحم جهت انجام ارتودنسی خواهد بود و نیاز است حتما دندانپزشک معالج دندان ها را جرم گیری نموده و در صورت وجود بدشکلی احتیاج به تراش های جزئی و در بعضی موارد عمقی در دندان وجود خواهد داشت.

مراقبت های پس از انجام این روش

  •  توجه به نظافت دندان ها و بریس ها

رعایت نظافت از نکات بسیار مهم و ضروری در مراقبت از بریس ها، ریتینرها و سایر تجهیزات مورد استفاده در این اقدام بوده و نقش بسیار مهمی در کاهش از بین رفتن آنها و ریسک ابتلا به باکتری های دندانی و پوسیدگی های ناشی از آن خواهد داشت. بدین منظور توصیه می شود از مسواک و خمیر دندان های مخصوص شستشو استفاده کرده و حتما به میزان تجویز شده، دهان شویه ها را نیز مورد استفاده قرار دهید.

  •  توجه به رژیم غذایی

رژیم غذایی مناسب یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عامل جلوگیری از آسیب دیدن بریس ها است و توصیه می شود حتما رعایت گردد. از قرار دادن اجسام سفت و سخت در دهان خودداری نموده و پیش از خوردن میوه ها حتما هسته های آنها را خارج نمایید. توصیه می شود حتما میوه و مواد خوراکی را به قطعات کوچک تقسیم نموده و به آرامی در دهان قرار دهید. از خوردن غذاهای سفت و دانه های آجیل به ویژه با دندان های جلویی خودداری نموده و آنها را در عمق دهان قرار دهید. میوه های پوست دار انتخاب مناسبی نیستند و ریسک کثیف شدن بریس ها به ویژه بریس های ثابت را افزایش می دهند.

  •  مراجعه منظم به دندانپزشک

مراجعه منظم و به موقع به مطب دندانپزشک یکی از مهمترین اقدامات موثر و مراقبت های ویژه پس از ارتودنسی به شمار آمده و از اهمیت بالایی برخوردار است. در مراجعه به پزشک اهمال کار نباشید.

هزینه های درمانی

هزینه های انجام ارتودنسی به شرایط متفاوتی بستگی دارد و یک قیمت مشخص و ثابتی نخواهد داشت. هزینه های پرداختی به منظور این اقدام به انجام سایر خدمات مانند جرم گیری، نوع ارتودنسی و بریس مورد استفاده، جلسات درمانی و نوع کلینیک و پزشک معالج داشته و معمولا تحت پوشش هیچ یک از بیمه های درمانی نمی باشد. ارتودنسی و انواع آن با کیفیت بسیار بالا و قیمت های مناسب در پایتخت زیبایی ایران تحت نظر دکتر نجفی انجام خواهد گرفت.